Gasballonnen

De nieuwste generatie gasballonnen maakte zijn eerste vlucht in september 2010. De Cameron GB1000 vloog een paar dagen later in de Gordon Bennett Race en landde met succes na 82 uur, dit vanwege de slechte weersomstandigheden. De ballon had echter voldoende tijd om nog eens 24 uur te varen. Het eenvoudige ontwerp zette een nieuwe standaard voor veiligheid en prestaties.

In 2018 wonnen Mateusz Rekas en Jacek Bogdanski uit Polen de 62e Gordon Bennett Race met hun GB1000-gasballon. Met een vaartduur van 58 uur en 25 minuten zijn zij de eerste Poolse winnaars in 35 jaar. 

De GB1000-envelop is een volledig afgesloten systeem, waardoor de waterstof zuiver blijft en tijdens de vaart op geen enkel moment in contact komt met lucht. Door het mengen van gas en lucht te voorkomen, wordt verbranding voorkomen, zelfs als er een vonk zou ontstaan. De GB1000 is, net als alle hedendaagse waterstofballonnen, gemaakt van geleidend materiaal om het ontstaan ​​van vonken te voorkomen. Er moet uiteraard op worden gelet dat alle touwen, banden en accessoires ook geleidend zijn.

...het is echt een prachtige ballon, er zijn zoveel voordelen: in de eerste plaats is hij heel eenvoudig en handig bij het voorbereiden en opblazen. De Cameron GB1000 houdt de hoogte zeer nauwkeurig vast - gedurende 2,5 uur heb ik geen enkel schepje ballast verspild.

Een volledig afgesloten ballon moet een voorziening hebben voor overdruk en dit wordt bereikt door het servosysteem. Wanneer de ballon vol is trekt de servo, in plaats van dat er gas door een stoffen appendix aan de basis stroomt, aan de gasklep waardoor waterstof aan de bovenkant naar buiten kan komen. De metalen gasklep heeft een schoorsteenverlenging waardoor ontsteking, mocht deze toch optreden, geen probleem zou zijn. Dit is de enige plek waar gas en lucht zich kunnen vermengen. 

Wanneer de ballon zich onder het plafond bevindt, gaat de servostof omhoog, waardoor deze niet langer aan de klep trekt en ervoor wordt gezorgd dat de klep gesloten is. De lijn voor de klep loopt door de servo naar de mand waar de piloot de klep op elk moment handmatig kan bedienen.

De envelope is voorzien van een “schoorsteen” voor het leeglaten van de ballon. Op dit moment zal waterstof in contact komen met lucht, maar dit zal alleen op de grond zijn. Het gevaar wordt geminimaliseerd door het gebruik van antistatische materialen.

Lichter-dan-lucht vaartuig

Roziere ballons

De Cameron Roziere is het ultieme lichter-dan-lucht vaartuig voor lange afstands vaarten.

Inmiddels zijn er 6 Roziere ballons de Atlantische Oceaan over gevaren in de TransAtlantische Race die in 1992 plaatsvond. Één Roziere stak de Pacific solo over. De eerste solo en duo ballonvaarten van kust tot kust in Australië waren beiden met Cameron Rozieres, evenals de eerst vaart van Groot-Brittannië naar de voormalige USSR.

Deze combinatie van helium en hetelucht heeft de eerste bemande ballon rond de wereld laten varen. De Roziere is van alle luchtvaartuigen de absolute recordhouder van alle wereldafstands- en duurrecords.

De stof van de envelopes is zowel dubbel als enkel verkrijgbaar en de Rozieres kunnen voorzien worden van drukcabines. Door deze cabines volledig te voorzien van navigatie, communicatie apparatuur en overige benodigdheden, wordt een een lang verblijf in de lucht mogeljk.

De Roziere is ideaal voor speciale projecten, waarbij de vertrouwelijke behandeling van het project gegarandeerd wordt. Cameron biedt ter ondersteuning van het project technisch consultants aan.

Verkoop & Techniek

Maak kennis met het equipement van Cameron Balloons

Neem contact op voor meer informatie.